DiakonTerveyden usein kysytyt kysymykset

Missä DiakonTerveys sijaitsee ja miten pääsen perille?

DiakonTerveys sijaitsee Porissa Metsämiehenkadulla. Tarkka osoitteemme on Metsämiehenkatu 2, rakennus G. Toimipisteemme on helppo saavuttaa sekä autolla että julkisilla kulkuvälineillä. Lähin bussipysäkki sijaitsee noin 100 metrin päässä, ja asiakkaille on tarjolla maksuttomia parkkipaikkoja aivan toimipisteen läheisyydessä.

Onko toimipisteenne esteetön?

Kyllä, tilamme ovat esteettömät. Meille on helppo tulla myös pyörätuolilla tai rollaattorilla. Mikäli tarvitset apua saapuessasi, henkilökuntamme auttaa mielellään.

Kuinka voin varata ajan?

Voit varata ajan helposti puhelimitse numerosta 044-7052208 tai verkkosivujemme ajanvarausjärjestelmän kautta [lisää linkki]. Tarjoamme myös ilta-aikoja, jotta voimme palvella sinua joustavasti.

Tarvitseeko minulla olla lääkärin lähete?

Lääkärin lähete ei ole välttämätön. Voit varata ajan suoraan fysioterapiaan, hierontaan, lymfaterapiaan tai jalkahoitoon. Jos sinulla kuitenkin on lähete, ota se mukaan ensimmäiselle käynnille.

Mitä palveluita tarjoatte?

Tarjoamme monipuolisesti erilaisia terveys-, hyvinvointi- ja kuntoutuspalveluita. Palveluvalikoimaan kuuluu muun muassa:

  • tuki- ja liikuntaelinsairauksien fysioterapia 
  • purentaelinhäiriöiden fysioterapia (TMD) 
  • lantionpohjan fysioterapia 
  • fasciarautakäsittely 
  • akupunktio 
  • erilaiset hieronnat 
  • jalkahoidot 
  • lymfaterapia 
  • kuntotestaukset 
  • neurologinen fysioterapia 
  • allasterapia 
  • painokevennetty kävelykuntoutus 
  • lasten fysioterapia 
  • ikääntyneiden fysioterapia 
  • psykofyysinen fysioterapia 
  • vyöhyketerapia 
  • asentohuimaushoito 
  • toimintaterapia 
  • liikuntaryhmät ja luennot 
  • seksuaalineuvonta 
  • muistitutkimukset

Palvelemme sekä itsemaksavia asiakkaita että Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioihin oikeutettuja. Lisäksi teemme yhteistyötä vakuutusyhtiöiden kanssa.

Mitä minun pitää tuoda ensimmäiselle käynnille?

Ensimmäiselle käynnille kannattaa ottaa mukaan mahdolliset lääketieteelliset dokumentit, kuten lääkärin lähetteet tai hoitotiedot, mikäli niitä on. Mukavat ja joustavat vaatteet helpottavat tutkimusta ja hoitoa.

Voinko tulla hoitoon, vaikka minulla ei ole tarkkaa diagnoosia?

Kyllä voit! Asiantuntijamme tekevät kattavan alkukartoituksen ensimmäisellä käynnillä ja auttavat sinua löytämään oikeanlaisen hoidon. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että osaat määritellä ongelmasi tarkasti etukäteen.

Kuinka pitkä hoitokerta on?

Hoitokertojen pituus vaihtelee palvelun mukaan. Esimerkiksi fysioterapian ensimmäinen käynti kestää yleensä 60 minuuttia, ja jatkokäynnit noin 30–60 minuuttia. Tarkempi aika vahvistetaan ajanvarauksen yhteydessä.

Mitä teen, jos joudun perumaan ajan?

Jos joudut perumaan varatun ajan, ilmoitathan siitä meille mahdollisimman pian, viimeistään 24 tuntia ennen. Näin voimme tarjota vapautunutta aikaa toiselle asiakkaalle. Myöhässä perutuista ajoista saatamme veloittaa maksun. Nettiajanvarauksen kautta tehdyt varaukset voit peruuttaa itse sähköpostiisi saamasi linkin kautta viimeistään 24 tuntia ennen varausta. mikäli joudut perumaan ajan alle 24 tuntia ennen varausta, soita 044-7052208 tai ilmoita meille sähköpostitse osoitteeseen ajanvaraus.terveys@diakon.fi

Hyväksyttekö vakuutusyhtiöiden maksusitoumuksia?

Kyllä, hyväksymme vakuutusyhtiöiden maksusitoumuksia. Muistathan tuoda maksusitoumuksen mukanasi ensimmäiselle käynnille.

Mitä maksutapoja hyväksytte?

Hyväksymme yleisimmät maksutavat, kuten pankki- ja luottokortit, käteisen sekä Smartumin hierontaedun ja ePassin hyvinvointiedun. Meille voi tulla myös muiden tahojen maksamana, esimerkiksi Kelan ja vakuutusyhtiöiden maksusitoumuksilla ja Satakunnan hyvinvointialueen palvelusetelillä tai maksusitoumuksella. Tarkistathan etukäteen, jos sinulla on erityistoiveita maksutapojen suhteen.

Voinko varata ajan useammalle palvelulle samalla käynnillä?

Kyllä, voit varata ajan esimerkiksi sekä fysioterapiaan että hierontaan saman käynnin yhteydessä. Tämä onnistuu helpoiten ottamalla meihin yhteyttä puhelimitse, jotta voimme varmistaa aikataulujen yhteensopivuuden.

Onko teillä tarjolla ryhmäterapiaa tai kuntoutusryhmiä?

Tarjoamme pääasiassa yksilöhoitoja. Vuoden 2025 ajan meillä on vielä Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen ryhmäterapiaa aikuisille sekä lapsille ja nuorille. 

Meillä on myös erilaisia liikuntaryhmiä yhdistyksille, yrityksille ja kaveriporukoille. Otathan yhteyttä, mikäli haluat perustaa oman ryhmäsi. 

Tarjoamme palveluita myös yrityksille esimerkiksi taukoliikunnan tai kuntoutuskurssin muodossa. Kysy näistä lisää, mikäli kiinnostuit.

Tarvittaessa voimme järjestää myös pienryhmäterapiaa esimerkiksi liikuntarajoitteisille tai kivunhallintaan liittyen. Kysy meiltä lisää ryhmävaihtoehdoista.

Miten varaudun hierontakäyntiin?

Hierontaa varten sinun ei tarvitse tehdä erityisiä valmisteluja. Suosittelemme kuitenkin pukeutumaan mukaviin ja helposti riisuttaviin vaatteisiin. Hieronnan aikana voit olla pukeutunut alusvaatteisiin tai pyyhkeeseen, joka tarjotaan tiloissamme.

Tarjoatteko kotiin vietäviä harjoitusohjeita?

Kyllä, hoitokäynnin jälkeen saat tarvittaessa yksilöllisesti suunnitellut harjoitusohjeet, jotka tukevat kuntoutustasi. Ohjeet voivat sisältää sekä kirjallisia että kuvitettuja materiaaleja.

Onko palveluistanne mahdollista saada korvausta Kelalta?

Kyllä, tarjoamme Kelan tukemia kuntoutuspalveluita niille asiakkaille, jotka täyttävät Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kriteerit. Voimme auttaa sinua selvittämään oikeutesi Kelan korvaukseen.

Tarjoatteko myös ennaltaehkäisevää fysioterapiaa?

Kyllä, ennaltaehkäisevä fysioterapia on tärkeä osa palveluvalikoimaamme. Voimme auttaa esimerkiksi urheiluvammojen ehkäisyssä, ryhdin parantamisessa ja työperäisten rasitusvammojen ehkäisyssä.

Mitä tapahtuu ensimmäisellä fysioterapiakäynnillä?

Ensimmäisellä fysioterapiakäynnillä teemme kattavan alkukartoituksen, jossa käymme läpi terveydentilasi, oireesi ja tavoitteesi. Kartoituksen pohjalta laadimme yksilöllisen hoitosuunnitelman.

Mitä teen, jos minulla on akuutti kiputilanne?

Jos sinulla on äkillinen kiputilanne, suosittelemme varaamaan ajan mahdollisimman pian. Pyrimme järjestämään kiireellisiä aikoja akuutteihin tilanteisiin. 

Voinko tulla hoitoon ilman ajanvarausta?

Suosittelemme ajan varaamista etukäteen, mutta voit myös tulla paikan päälle tiedustelemaan mahdollisia vapaita aikoja saman päivän aikana. Emme kuitenkaan voi taata vapaita aikoja ilman ennakkovarausta.

Kuinka usein minun tulisi käydä hoidoissa, hieronnassa tai terapiassa?

Hoitojen, hieronnan tai terapian tiheys riippuu yksilöllisestä tilanteestasi ja tavoitteistasi. Hoitosuunnitelmassa fysioterapeuttisi tai hierojasi suosittelee sopivan hoitotiheyden tarpeidesi mukaan.

Onko palveluistanne hyötyä kroonisesta kivusta kärsiville?

Kyllä, kroonisen kivun hoito on yksi erikoisosaamisalueistamme. Hoitomme tähtäävät kivun lievittämiseen, toimintakyvyn parantamiseen ja elämänlaadun kohentamiseen.

Kuinka nopeasti pääsen hoitoon?

Aikataulumme vaihtelevat, mutta pyrimme tarjoamaan ensimmäisen ajan mahdollisimman pian – usein jopa saman päivän tai viikon aikana. Kiireellisissä tapauksissa teemme parhaamme löytääksemme nopean ajan.

Järjestättekö työhyvinvointipalveluita yrityksille?

Kyllä, tarjoamme yrityksille räätälöityjä työhyvinvointipalveluita, kuten ergonomiakartoituksia, työpaikkahierontoja ja taukojumppaa, luentoja, kuntotestauksia ja ryhmäkuntoutusta. Ota meihin yhteyttä, niin voimme suunnitella yrityksellenne sopivan kokonaisuuden.

Onko teillä pukuhuonetilat asiakkaiden käytössä?

Kyllä, sekä miehille että naisille on omat puku- ja pesuhuoneet käytettävissä.

Onko teillä erikoisosaamista tiettyjen ongelmien hoidossa, kuten neurologisessa kuntoutuksessa, tuki- ja liikuntaelinvaivoissa tai turvotuksen hoidossa?

Kyllä, lähes kaikilla fysioterapeuteillamme on jotain täydennys- tai erikoistumiskoulutuksia, esimerkiksi lymfaterapiaa (turvotuksen hoito), neurologisen kuntoutuksen/fysioterapian osaamista. Tuki- ja liikuntaelinvaivoja tutkivat ja hoitavat kaikki fysioterapeuttimme.